دسته بندی نشده

آشنایی با انواع زعفران – زعفران خلیلی

آشنایی با انواع زعفران در زعفران خلیلی

هنگام خرید زعفران انواع زعفران به شما معرفی می شود که شاید به گوشتان آشنا نباشد. زعفران تحت عناوین زعفران سرگل، نگین، پوشال، دختر پیچ، کنج و غیره به شما معرفی می شود که اگر فروشنده کمی صبر و حوصله به خرج دهد می توان راهنمایی های لازم را برای خرید دلخواه دریافت کرد. در هر صورت می توانید در ادامه با این مقاله از زعفران خلیلی همراه باشید تا با انوع زعفران بیشتر آشنا شوید.

معیار درجه بندی زعفران باکیفیت در کشور های مختلف با تعاریف و شاخصه های متفاوتی تعیین می شود از این رو زعفران به گونه های مختلفی براساس میزان کیفیت ارائه می شود. بعنوان مثال:

  1. در اسپانیا بر اساس منطقه کشت، ضخامت خامه و کلاله
  2. در هندوستان خالص بودن و همراه بودن کلاله و خامه
  3. در انگلستان رنگ، رایحه و طعم

تعیین کننده میزان کیفیت زعفران هستند.

بهترین نوع زعفران

بهترین نوع زعفران در ایران که در واقع گرانقیمت ترین زعفران نیز به شمار می رود و اغلب در لیست محصولات صادراتی قرار می گیرد، زعفران نگین است. زعفران نگین در انواع شبه نگین، نگین سوپر و غیره ارائه می شود که فراوری و تولید آن امری زمانبر و پرهزینه است. از طرفی قدرت رنگ دهی، عطر و طعم این زعفران با خلوص بالایی همراه است که آن را گرانبها نموده است. در زعفران نگین هیچگونه سفیدی در رشته های زعفران یافت نمی شود، سه شاخه کلاله کاملا جدا از هم هستند، رنگ و شکل زیبا و خوشرنگی دارد، رشته ها در هم تنیده و فرخورده نیستند. این زعفران صادراتی در انواع زعفران نگین پرسی، سوپر نگین، نگین درجه یک، نگین در جه دو و شبه نگین(از لحاظ کیفیت، با کمی اختلاف در رده پایین تر می باشد) موجود است.

معرفی انواع زعفرانزعفران ممتاز

زعفران ممتاز همان زعفران سرگل است. بهتر است برای آشنایی بیشتر با این نوع زعفران محبوب و پر طرفدار نام های دیگر آن را بدانید که تحت عنوان زعفران سر ریشه، زعفران سرقلم، زعفران ممتاز قائنات نیز معرفی می شود. در هنگام خرید زعفران دقت داشته باشید تا زعفران اصیل خراسان را خریداری نمایید که از درجه کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. می توانید مقاله تشخیص زعفران اصل از تقلبی مطالعه نمایید.

زعفران سرگل

اگر تمایل دارید دم نوش زعفران را در طی روز میل کنید، زعفران سرگل بهترین گزینه است که رنگ دهی، عطر و طعم هیجان انگیزی دارد. زعفران سرگل همچون نگین رشته های کاملا ضخیم آن جدا از هم و بدون سفیدی هستند و اغلب در صنایع غذایی، داروسازی و مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با انواع زعفران ایرانیزعفران پوشال

در این نوع زعفران کلاله یا رشته ها به هم متصل هستند اما چون مقدار کلاله نسبت به خامه (بخش زرد رنگ زعفران) بیشتر است قدرت رنگ دهی آن همچنان بالا است. از جمله مزایای زعفران پوشال در زمان خرید، سرعت تشخیص اصل بودن آن است. زیرا رشته ها در بخش انتهایی خود به خامه وصل هستند و امکان تقلب و افزودن ناخالصی در آن کم است. زعفران پوشال علاوه بر قرمزی، سفیدی هم دارد. رشته ها فرخورده و درهم تنیده هستند. زعفران پوشال بسیار خوشرنگ است و بهم نمی چسبند.

دختر پیچ

دختر پیچ نامی که برای بسیاری از افراد، ناشناس است. با این حال اسمی است که افراد محلی بر آن نهاده اند و از دیرباز تاکنون اصالت خود را حفظ کرده است. به زعفران دختر پیچ، زعفران دسته نیز می گویند. در این نوع زعفران خامه و کلاله به طور کامل به صورت دسته ای کنار هم چیده می شوند. نسبت سفیدی و قرمزی در این نوع زعفران نسبت به یکدیگر با توجه به نوع تمیز شدن متفاوت است. زعفران دسته یا دختر پیچ، عطر و بوی دل انگیزی دارد که آن را مدیون وجود رشته کامل زعفران است. در زعفران دختر پیچ میزان سفیدی بیشتر از بخش قرمز آن است. به دلیل اندازه رشته ها طبیعتا در هم تنیده و فرخورده هستند.

خامه زعفران

خامه زعفران با نام های زعفران سفید یا ریشه زعفران معرفی می شود که متاسفانه تقلب در فروش این نوع زعفران بسیار است. در صورتی که تمایل به خرید زعفران دارید بهتر است زعفران پوشال را تهیه نمایید تا از خرید خود مطمئن باشید. زیرا در خرید کالایی که امکان تقلب زیاد است امکان تشخیص هم دشوار است.

پودر زعفران

پودر زعفران نیز از دیگر فراوری های زعفران است که با نام زعفران نرمه یا شکسته ارائه می شود. زعفران نرمه نسبت به دیگر زعفران ها از قیمت پایین تری برخوردار بوده که از ترکیب زعفران سرگل با رشته های ریز شده ساخته می شود. دقت داشته باشید در این نوع زعفران هم امکان تقلب به علت دشواری تشخیص کیفیت، بالا است بهتر است آن را در بسته بندی برندهای ایرانی خریداری نمایید که ضمانت شده و معتبر است.

آشنایی و معرفی انواع زعفرانزعفران باکیفیت ایرانی

همانطور که می دانید زعفران محصول درجه 1و اصیل ایرانی است که در زمین های زرخیز خراسان می روید و رتبه 1 جهانی را در کیفیت از آن خود نموده است. با این حال خالی از لطف نخواهد بود با مشخصه های زعفران باکیفیت خراسان هم آشنا شوید:

  • بیشترین سهم زعفران تولیدی خراسان متعلق به تربت حیدریه است.
  • به دلیل خاک غنی و حاصلخیز این منطقه رشته های زعفران یا قلم زعفران درشت تر از زعفران دیگر شهر ها است.

آنچه در این مقاله از مجموعه مقالات زعفران خلیلی به آن اشاره شد شرح کامل و مختصری از انواع زعفران بود تا شناخت کامل و کاربردی از زعفران در هنگام خرید داشته باشید. با این حال ما در تیم پشتیبانی و فروش زعفران خلیلی پیشنهاد می کنیم، در صورتی که تجربه ای از تشخیص زعفران اصل و با کیفیت ندارید، زعفران پوشال را خریداری نمایید که انصاف و صداقت در فروش آن عیان است. همچنین می توانید زعفران دلخواهتان را از میان بسته بندی های زعفران خلیلی در بخش محصولات فروشگاه انتخاب و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *