دسته بندی نشده

چگونه زعفران اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

روش تخیص زعفران اصل از تقلبی

متاسفانه در بسیاری از زمینه ها افراد سودجو با روش های خلاقانه و ظریف اقدام به تولید محصول یا کالای تقلبی می نمایند و از این طریق سود کلانی را به جیب می زنند.

در تولید لوازم مختلف، خوراکی ها، مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره گاها رد پایی از تقلب مشاهده می شود که افراد باهوش به آسانی در همان ابتدا متوجه آن می شوند. با این حال زعفران نیز از این قاعده مستثنا نمانده و در بازار، زعفران های تقلبی هم مشاهده می شود. بهتر است برای خرید زعفران اصلاز افراد شناخته شده و یا برندی معتبر اقدام نمایید تا از کیفیت و اصالت محصول مطمئن باشید.

زعفران به گونه های مختلف پودر، رشته ای، نگین و غیره در بازار ارائه می شود که خواهیم گفت تقلب در این موارد چگونه صورت می گیرد:

  1. افزودن نمک یا شکر به پودر زعفران وزن ناخالص آن را افزایش می دهد که البته به مراتب از کیفیت زعفران در زمان مصرف کم می کند.
  2. پرچم بسیاری از گیاهان شبیه به کلاله زعفران هستند که در میان زعفران های تقلبی مشاهده شده که به این رشته ها رنگ افزوده و به فروش می رسند.
  3. زعفران نگین از مرغوب ترین نوع زعفران است که در آن فقط سر نگین استفاده می شود با این حال متقلبان متخصص، انتهای زعفران و ریشه آن (قسمت میانی و ساقه کلاله) را رنگ نموده و به عنوان زعفران اصل به فروش می رسانند.
  4. افزایش نامتعارف وزن با اسپری روغن یا آب ناخالص روی زعفران انجام می شود که 10 الی 15 درصد با این عمل به وزن آن افزوده می گردد.

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

روش های تشخیص زعفران اصل

با این همه جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود اگر روش تشخیص زعفران اصل را بدانید به راحتی می توانید آن را از زعفران تقلبی تشخیص دهید:

  • اگر قصد دارید زعفران را به صورت فله خریداری کنید، بررسی نمایید زعفران به ظرف رنگ پس نداده و حالتی به هم چسبیده و مرطوب نداشته باشد. این حالت به دلیل وجود آب در زعفران برای افزایش وزن ایجاد می شود.
  • زعفران مرغوب بوی شیرین دارد اما طعم شیرین ندارد. برای امتحان این روش می توانید مقداری از زعفران را روی زبان قرار دهید اگر طعم شیرینی را حس کردید مطمئنا تقلبی است زیرا زعفران اصل کمی تلخ و یا مزه ندارد.
  • زعفران را در آب سرد بیاندازید. زعفران اصل طی 10 الی 5 دقیقه آب را زرد می کند اما زعفران تقلبی رنگ قرمز پس می دهد. اگر رنگ قرمز را مشاهده کردید هرگز از آن استفاده نکنید زیرا حاوی مواد شیمیایی مضر است.
  • زعفران را از آب بیرون آورده اگر اصل باشد کیفیت رنگ آن حفظ می شود در غیر این صورت به سفید یا زرد تبدیل خواهد شد.
  • زعفران واقعی بویی شبیه به ترکیب یونجه و عسل دارد و اگر با این رایحه ها آشنایی داشته باشید به راحتی با بوییدن متوجه رایحه زعفران اصل از تقلبی خواهید شد.
  • در یک ظرف کمی آب و جوش شیرین مخلوط کنید و زعفران را در آن قرار دهید، رنگ قرمز خبر از تقلبی بودن زعفران دارد. اما رنگ زرد نشانه زعفران مرغوب و باکیفیت است.
  • در صورتی که تجارت زعفران را به صورت انبوه دارید متخصصان آزمایشگاهی از گاز متان در این زمینه استفاده می نمایند. با این روش مقداری از زعفران وارد گاز متان می شود، اگر رنگ آن بنفش یا نارنجی باشد نشانه زعفران اصل است و زردی دال بر تقلبی بودن است.
  • خرید زعفران اصل از برندهای معتبر ایرانی
  • برای آن دسته از عزیزان که در دیگر کشورها به جز ایران زندگی می کنند و آشنایی با این چاشنی ندارند گاها تشخیص زعفران اصل امری دشوار است. ریشه های زعفران و ذرت شبیه به هم هستند که با یک رنگ آمیزی به راحتی به فروش می رسند. اما در حالت کلی ریشه های ذرت صاف بوده و زعفران منحنی وار است که این انحنا، مهری است بر اعتبار این محصول.
  • زعفران را بین کاغذ یا روزنامه قرار داده و آن را فشار دهید. اگر اثر روغن و چربی را مشاهده نمودید قطعا زعفران تقلبی است.
  • زعفران مرغوب هرگز در بنزین حل نمی شود، اما اگر شاهد این رخداد هستید زعفران تقلبی را در دست دارید.
  • می توانید دم کرده زعفران را امتحان کنید. در صورتی که مشاهده نمودید شاخه ها سفید شدند، شک نکنید که زعفران تقلبی است.
  • زعفران را به آب سرد آغشته کنید و با دو انگشت روی هم بمالید، رشته های زعفران اصل مقاوم اند اما زعفران تقلبی از هم می پاشد و پودر می شود.
  • گاها خاک اره، آرد برنج، نشاسته و دیگر مواد پر کننده در زعفران بکار گرفته می شود.

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

با دانستن هریک از موارد فوق می توانید زعفران اصل را از تقلبی تشخیص دهید که کار دشواری نیست. اما در هر صورت توصیه می کنیم این چاشنی گرانبها را به صورت بسته بندی از برند های معتبر خریداری نمایید که قبلا مراحل کنترل کیفیت، تست سلامت و استاندارد های جهانی را گذرانده اند.

زعفران خلیلی

زعفران مرغوب خلیلی قابل استفاده در نوشیدنی ها، مواد غذایی، دسر، کیک و شیرینی، تولید رنگ های طبیعی خوراکی و غیره می باشد. از این رو از خواص درمانی، زیبایی و خوراکی آن نهایت استفاده و لذت را ببرید و لحظاتی خوش در کنار عزیزان خود سپری کنید. همواره بر آنیم تا دستچینی از بهترین ها را آنگونه که شایسته است به شما هدیه نماییم تا طعمی رویایی را در دل لحظات ناب زندگی تجربه کنید.

تهیه و تولید زعفران خلیلی زیر نظر افراد کارشناس و خبره در لابراتوارهای تخصصی انجام می شود که این امر کمک شایانی به افزایش کیفیت محصول نموده است. هم اکنون در سراسر کشور زعفران خلیلی نامی آشنا است که خوش می درخشد و لبخند رضایت از یک حس ناب فراموش نشدنی را در خاطره ها زنده می دارد. در صورت تمایل می توانید جهت خرید به پنل محصولات سایت مراجعه نمایید و خرید خود را به صورت اینترنتی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *