دسته بندی نشده

روش های تشخیص زعفران مرغوب

خرید زعفران مرغوب و اصل خراسان از زعفران خلیلی

زعفران یکی تولیدات کاربردی و اصیل ایرانی است که قیمت بالایی دارد. همین امر سبب شده تا عده ای افراد سودجو اقدام به فروش زعفران تقلبی کنند و پول های کلانی از این راه دریافت کنند. زعفران از محصولاتی است که در فقط در چندین شهر کشور کشت می شود و امکان خرید مستقیم برای همه فراهم نیست. بنابراین اکثر افراد شناخت کافی از زعفران ندارند و نمی توانند به راحتی زعفران مرغوب را از تقلبی تشخیص دهند. در این مقاله قصد داریم روش های تشخیص زعفران مرغوب را عنوان کنیم تا چنانچه قصد خرید و سفارش زعفران را دارید به راحتی بتوانید نوع مرغوب این محصول را تهیه کنید.

روش های تشخیص زعفران مرغوبآشنایی با روش های تشخیص زعفران مرغوب

1.      شیپوری بودن زعفران

زعفران دارای سه سر شاخه است که قسمت بالای آن شبیه شیپور است و هر چه به سمت بالا می رود شیپور باریک تر می شود. بنابراین ساده ترین روش تشخیص زعفران مرغوب این است که ابتدا سر شاخه ها را دقیق نگاه کنید. اگر سرشاخه ها شیپور مانند بود می توانید از مرغوبیت زعفران مطمئن شوید.

  1. تشخیص از طریق کلاله ها

زعفران و ذرت بهم شباهت دارند و آن هم کلاله های آن ها است. کلاله های ذرت حالت مستقیم دارند اما در زعفران این رشته ها، به صورت منحنی می باشند. این انحنا مرغوبیت زعفران را نشان می دهد. دقت کنید که کلاله ها نباید زیاد براق باشند. اگر مشاهده کردید که کلاله ها بیش از حد براق هستند برای تشخیص میزان مرغوبیت, لازم است زعفران به آزمایشگاه فرستاده شود.

  1. استفاده از کاغذکاهی و روزنامه

در این روش با استفاده از روزنامه و یا کاغذ کاهی می توانید به میزان مرغوبیت زعفران پی ببرید. به این صورت که کمی زعفران را بین کاغذکاهی و یا روزنامه قرار داده و فشار دهید.  اگر در جای فشار زعفران، ذرات روغن و چربی مشاهده کردید زعفران تقلبی است, ولی اگر زعفران پودر شد و اثری از چربی نبود نشان می دهد که زعفران خالص و مرغوب است.

روش های تشخیص زعفران مرغوب

  1. استفاده از بنزین

یکی دیگر از روش های تشخیص زعفران مرغوب استفاده از بنزین است. مقداری از زعفران را داخل بنزین بیندازید اگر بنزین رنگی شد بدون شک زعفران تقلبی است چرا که زعفران اصل به هیچ عنوان در بنزین حل نمی شود.

  1. تشخیص زعفران مرغوب با آب جوش

در این روش پیشنهاد می کنیم کمی از زعفران را داخل آب جوش بیندازید و به مدت پنج دقیقه صبر کنید. اگر رنگ شاخه ها به سفید متمایل نشد زعفران کاملا مرغوب است.

  1. تشخیص زعفران مرغوب با طعم و بو

طعم و بوی زعفران به عنوان یکی از روش های تشخیص زعفران مرغوب نتیجه بخش است. افرادی که در کار خرید زعفران هستند می دانند که عطر و طعم زعفران بسیار دلنشین است و براحتی می توانند زعفران مرغوب را شناسایی کنند. زعفران حاوی ترکیب پیکروکروسین است که عامل طعم زعفران است و باعث می‌شود طعم آن تلخ شود. زعفران خالص طعمی تلخ و تا حدی گس و تند و تیز دارد و اصلا شیرین نیست.

  1. سرعت رنگ دهی زعفران در آب سرد

بهتر است بدانید که زعفران مرغوب سرعت رنگ دهی پایینی نسبت به نوع تقلبی دارد. اگر زعفران را داخل آب بیندازید و مشاهده کنید که خیلی سریع آب، رنگی شد این زعفران قطعا تقلبی است. بعضی از افراد سود جو قسمت زرد رنگ زعفران را رنگ می کنند و با رشته های قرمز زعفران ترکیب می کنند و در اختیار مشتریان قرار می دهند . به این ترتیب بخش های رنگ شده به سرعت در آب رنگ پس می دهند.

خرید زعفران مرغوب خراسانیکی دیگر از روش های ساده برای تشخیص و خرید زعفران مرغوب این است که هنگام خرید به بسته بندی محصول دقت کنید. همچنین از حمله روش هایی که می‌توانید به کیفیت زعفران پی ببرید، بررسی ایزوها است. بنابراین بهتر است از خرید زعفران‌هایی که استاندارد محصول روی آن درج نشده خودداری کنید. هر یک از کشورهای تولید کننده زعفران دارای استاندارهای کیفی خاص خود می باشند, بنابراین خوب است بدانید که استاندارد ملی ایران به شماره ۱-۲۵۹ و ۲-۲۵۹ مرجع همه تولیدکنندگان زعفران در ایران است. این استاندارد برای دسته‌های مختلفی از زعفران برای بررسی عطر، طعم و رنگ اختصاص داده شده است و انواع زعفران را با این استانداردها مورد ارزیابی کیفی قرار می‌دهند. این استانداردها برای موارد دیگری مثل چگونگی بسته بندی زعفران نیز اعمال می شود.

زعفران مرغوب خلیلی

بهتر است بگوییم که روش های زیادی برای شناسایی زعفران مرغوب وجود دارد که می توانید از طریق شناساگر های مختلف، محلول ها و حتی روش های فیزیکی و شیمیایی استفاده کنید. زعفران مرغوب ویژگی های پایداری دارد اما مواد مشکوک و تقلبی که به جای زعفران به فروش می رسند به راحتی قابل تشخیص هستند. بنابراین اگر شناخت کافی از زعفران مرغوب ندارید توصیه می کنیم از افراد ناشناس به هیچ عنوان خرید نکنید و حتما به فروشگاه ها و سایت های معتبر مراجعه کنید.

تقریبا اکثر ایرانیان با طعم و بوی زعفران ناب آشنا هستند و این طلای سرخ تاثیر زیادی بر طعم و مزه غذا و نوشیدنی های ایرانی دارد. چنانچه از آن قبیل افرادی هستید که شناخت چندانی نسبت به زعفران مرغوب و باکیفیت ندارید نکات فوق قطعا راهگشا خواهند بود و بعد از این هزینه را صرف خرید محصول باکیفیت خواهید کرد و از طعم و عطر ناب زعفران لذت خواهید برد.

خرید زعفران مرغوب - تشخیص زعفران مرغوب از تقلبیبا همه این توضیحات اگر بدنبال باکیفیت ترین زعفران هستید می توانید از تولیدات زعفران خلیلی که از زمین های حاصلخیز تربت حیدریه بعمل می آید استفاده نمایید. سال ها تجربه و سابقه تولید و فروش کمک شایانی در جهت جلب رضایت مشتریان شده است که اینک امروز در جایگاه برترین ها قرار گرفته ایم. زعفران خلیلی محصولی مرغوب و اصیل است که به دست کشاوران توانگر تربت حیدریه رشد یافته اند. همراهتان هستیم تا خریدی مطمئن و ضمانت شده داشته باشید. جهت خرید و ثبت سفارشات می توانید با واحد فروش زعفران خلیلی تماس بگیرید و زعفران مرغوب را به صورت عمده و جزئی خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *